NOS Nieuws

Madonnakoorts in Rio: stad rekent op 1,5 miljoen mensen bij gratis concert

Rio de Janeiro maakt zich op voor het grootste concert van Madonna ooit. Op het strand van Copacabana geeft het inmiddels 65-jarige popicoon vanavond een gratis optreden. Er worden zo'n 1,5 miljoen mensen verwacht.

Al in de vroege ochtenduren verzamelden fans van over de hele wereld zich bij het strand om een plekje voor de show te bemachtigen. Het concert geldt als de afsluiter van Madonna's Celebration Tour, waarmee ze haar ruim 40-jarige carrière viert. Om haar fans te bedanken, is het concert gratis.

De Madonnakoorts gonst al dagen door Rio de Janeiro. De voorbereidingen voor het "historische evenement" op "de grootste dansvloer ter wereld" zijn al de hele week gaande. Op het podium van ruim 800 vierkante meter is geregeld gerepeteerd en ook daar probeerden dagelijks duizenden mensen een glimp van op te vangen. Vrijdagavond kwamen er zoveel mensen kijken dat de brede weg langs het strand enige tijd geblokkeerd raakte door de grote schare Madonnafans, aldus lokale nieuwssite g1.

'Operatie Madonna'

Om het geheel in goede banen te leiden, zijn zo'n 3200 politieagenten ingezet. Straten worden afgesloten en er wordt gecontroleerd met metaaldetectoren, gezichtsherkenningscamera's en drones. Overigens is 'Operatie Madonna' qua bezoekersaantallen niet uniek voor de Copacabana: het jaarlijkse nieuwjaarsfeest op het strand trekt ongeveer net zoveel bezoekers.

Ondertussen wordt er volop gespeculeerd over de inhoud van de show. Bekend is dat Madonna in elk geval 26 nummers uit alle fasen van haar carrière ten gehore zal brengen. Daarnaast nodigt de zangeres ook vaak lokale artiesten uit om mee te doen aan de show. Bij de repetities zijn de populaire Braziliaanse dragqueen Pabllo Vittar en zangeres Anitta op het podium gezien. Ook zouden vier van Madonna's kinderen op het podium verschijnen.

Kaarten voor het concert zijn er niet; wie het eerst komt, het eerst maalt. Voor wie er niet bij kan zijn, wordt het concert live uitgezonden op de Braziliaanse tv.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl